دانستنی هایی در مورد آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها که در واقع آنتی باکتریال ها هم نامیده می شوند، رشد باکتری ها را کند یا متوقف می کنند. طیف گسترده ای از داروهای قوی بوده که برای درمان بیماری هایی با منشأ باکتری می باشند. آنتی بیوتیک ها عفونت های ویروسی همچون سرماخوردگی ، آنفلوانزا و اکثر سرفه ها را درمان نمی کنند.

در این مقاله در مورد اینکه آنتی بیوتیک چیست ، چگونه تأثیر می گذارند ،عوارض جانبی و مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

حقایقی در مورد آنتی بیوتیک ها 

1.الکساندر فلمینگ برای نخستین بار در سال 1928 ، پنی سیلین را کشف کرد.

2.آنتی بیوتیک ها در برابر عفونت های ویروسی بی تأثیرند.

3.رشد باکتری ها را کند کرده و یا آنها را از بین می برند.

4.از عوارض جانبی مصرف آنتی بیوتیک ، می توان به اسهال ، دردهای شکمی و حالت تهوع اشاره کرد.

آنتی بیوتیک ها چیستند؟

آنتی بیوتیک ها داروهای پر قدرتی هستند که در مقابل عفونت ها اثر کرده و در صورت مصرف منظم ، منجر به نجات جان می شوند. آن ها یا باکتری ها را از بین می برند ، یا از تولید مجدد آن ها جلوگیری می کنند.

قبل از اینکه باکتری ها تکثیر یابند و بدن را دچار عارضه کنند ، سیستم ایمنی بدن معمولا توانایی از بین بردن آن ها را دارد. گلبول های سفید خون ( WBCs ) با باکتری های مضر مبارزه می کند ، حتی اگر علایم آن ظهور پیدا کرده باشد.گاهی تعداد باکتری های مضر بیشتر از حد معمول شده و سیستم ایمنی توانایی مقابله با آنها را نخواهد داشت. در این حالت تمام آنتی بیوتیک ها مؤثر واقع می شوند.

اولین آنتی بیوتیک پنی سیلین بود . پنی سیلین هایی بر پایه ی آنتی بیوتیک مثل آمپی سیلین ، آموکسی سیلین و پنی سیلین جی ، هنوز هم موجود می باشند و برای درمان انواع مختلف عفونت ها سالیان سال است که مورد استفاده قرار میگیرند. برخی از انواع آنتی بیوتیک های جدید وجود دارند که فقط با نسخه پزشک فروخته می شوند. آنتی بیوتیک های موضعی در قالب کرم و پماد و بدون نیاز به نسخه پزشک به فروش می رسند.

مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها

برخی از متخصصین داروسازی نگران مصرف خودسرانه و بیش از اندازه ی این داروها توسط مردم هستند ، نحوه ی تأثیر انتی بیوتیک به چه شکلی است؟

انواع مختلف آنتی بیوتیک به 2 روش تءثیر می گذارند 

_ آنتی بیوتیک های کشنده ی باکتری ، همچون ، پنی سیلین ، این داروها از طریق جلوگیری از تشکیل دیواره ی باکتریایی یا محتوای سلول باکتری مقابله می کنند.

_ متوقف کردن باکتری ها از تکثیر شدن.

موارد مصرف آنتی بیوتیک ها 

دکترها برای درمان عفونت های باکتریایی ، آنتی بیوتیک تجویز می کنند که در مقابل ویروسها ، بی تأثیرند.

ویروسها بیشتر عفونت های مجرای تنفسی را شامل می شوند ، مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا که آنتی بیوتیک ها در مقابل این بیماری ها اثر نمی کنند.

چنانچه مردم بیش از اندازه یا به طور نامنظم آنتی بیوتیک مصرف کنند ، در مقابل این داروها مقاوم خواهند شد . به این معنی که در صورت مواجهه با هر نوع بیماری باکتریایی ، این داروها رفته رفته کمتر اثر خواهد کرد.

برخی از آنتی بیوتیک ها در برابر باکتری های هوازی مقابله می کنند و برخی هم در برابر باکتر های بی هوازی . باکتری های هوازی به اکسیژن نیاز دارند در صورتیکه باکتری های بی هوازی  به اکسیژن نیازی ندارند.

در برخی موارد ، متخصصین جراحی ، آنتی بیوتیک ها را نه برای درمان، بلکه برای پیشگیری ، قبل از عمل جراحی تجویز می کنند. این حالت  آنتی بیوتیک پروفلاکسی نامیده می شود. اغلب مردم از این آنتی بیوتیک ها قبل از جراحی لثه مصرف می کنند.

عوارض جانبی 

اسهال

حالت تهوع

استفراغ

خارش

ناراحتی معده

آنتی بیوتیک های خاص در صورت مصرف زیاد ، عفونت های قارچی دهان و سیستم گوارشی

عوارض کمتر دیده شده 

تشکیل سنگ کلیه در صورت مصرف گروه دارویی سولفانامیدها

لخته شدن غیر طبیعی خون در صورت مصرف گروه دارویی سفالوسپورین ها

حساسیت نسبت به نور خورشید در صورت مصرف تتراسایکلین ها

ناهنجاری های خون در صورت مصرف تری متوپریم ها

کم شنوایی در صورت مصرف اریترومایسین و آمینوگلیکوزیدها.

حساسیت 

برخی افراد ممکن است دچار حساسیت ، نسبت به مصرف آنتی بیوتیک به خصوص پنی سیلین باشند . ازجمله عوارض آن می توان به خارش ، رنگ پریدگی صورت و زبان و مشکل در تنفس اشاره کرد.

طریقه مصرف آنتی بیوتیک ها 

معمولا آنتی بیوتیک ها از طریق خوراکی وارد بدن می شوند . با این وجود پزشکان می توانند از طریق تزریق و یا به طور مستقیم از طریق قسمت عفونت دار بدن وارد بدن کنند.

اکثر آنتی بیوتیک ها معمولا در طی چند ساعت اثر می گذارند. برای اثربخشی بیشتر ، باید به طور منظم مصرف شوند. اگر دوره ی مصرف آنتی بیوتیک را به طور کامل طی نمنید ، عفونت عود خواهد کرد و باکتری عامل در مقابل درمان های بعدی مقاوم خواهد شد.

هر فرد نیاز دارد که طول دوره ی درمان را کامل کند ، حتی اگر بهبودی حاصل شود.

آنتی بیوتیک ها را با نوشیدنی ها یا غذاهای خاصی مصرف نکنید . برخی از این داروها را باید با شکم خالی مصرف کرده ، تقریبا 1 ساعت قبل و یا 2 ساعت بعد از غذا .

افرادی که تتراسایکلین مصرف می کنند ، نباید از محصولات لبنی استفاده نمایند ، زیرا مانع از جذب آنتی بیوتیک می شود.

رایج ترین آنتی بیوتیک ها

آموکسی سیلین

داکسی سایکلین

سفالکسین

سیپروفلوکساسین

کلیندامایسین

مترونیدازول

آزیترومایسین

آموکسی سیلین

سولفامتوکسازول/ تری متوریم

لووفلوکساسین

رایج ترین گروههای آنتی بیوتیک

پنی سیلین ها

تتراسایکلین ها

سفالوسپورین ها

کینولونز

سولفونامیدها

کارباپنم

چند آنتی بیوتیک سالم ، طبیعی و مؤثر

برخی مواد به طور طبیعی خاصیت آنتی باکتریالی دارند ، در این بخش میزان مؤثر بودن یا نبودن آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آنتی بیوتیک های نسخه ای مانند پنی سیلین ، از سال 1940 برای درمان بیماری های کشنده مورد استفاده قرار می گرفت. ولی امروزه مردم به دنبال آنتی بیوتیک های طبیعی برای درمان هستند.

1.سیر

در سراسر دنیا ، سیر به عنوان پیشگیری کننده و درمان کننده ی انواع بیماری ها شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهند که سیر درمان مؤثری در مقابل بسیاری از اشکال باکتری ها مثل سالمونلا می باشد.

2.عسل

از زمان ارسطو ، از عسل به عنوان پمادی برای التیام زخم ها و درمان عفونت ها استفاده می شده است. امروزه متخصصین پی برده اند که عسل برای درمان زخم ها ، سوختگی ها ، زخم معده ، زخم و پیوند پوست مؤثر می باشد.

خاصیت آنتی باکتریالی عسل مربوط به محتوای هیدروژن پرواکساید می باشد.طبق تحقیقی که در سال 2011 انجام شد ، بهترین نوع عسل ، توانایی مهار 60 نوع باکتری را دارد.

3.زنجبیل

جانعه پزشکی همچنین زنجبیل را به عنوان یک آنتی باکتریال قوی معرفی کرده است.

4.میخک

سالیان طولانی است که از میخک در دندان پزشکی استفاده می شود. امروزه محققان دریافته اند که عصاره ی گل میخک به طرز عجیبی در برابر باکتری های مختلف مقابله می کند.

5.مرزنگوش

برخی معتقدند که مرزنگوش به علت دارا بودن آنتی اکسیدان ، قدرت سیستم ایمنی بدن را چند برابر می کند.مرزنگوش یکی از مؤثرترین آنتی بیوتیک های طبیعی جای می گیرد ، به خصوص زمانی که از روغن این گیاه استفاده شود.

نکته آخر : اگر به فکر سلامتی خود هستید ، از هیچ دارویی به خصوص آنتی بیوتیک ها به طور خودسرانه و از همه مهمتر ، ناقص استفاده ننمایید.

نوشته شده توسط نسیم فرضعلی پور