چرا کیک پف نمی کند؟

فکر کنید ، با کلی ذوق و شوق دستور پخت کیک جدیدی را یاد گرفته اید و تمام مواد را آماده کرده اید که کیک خوشمزه ی پفی درست کنید ، خمیر کیک را آماده کرده و داخل فر قرار می دید ، 10-15 دقیقه اول همه چی خیلی خب پیش میره و کیک پف می کند اما یهو تمام پف کیک می خوابد و شما میمونید و یک کیک صاف صاف و شاید حتی فرورفته L ، در این مقاله می خوانیم که چرا کیک پف نمی کند؟

درواقع دلایل زیادی برای پف نکردن و خوابیدن پف کیک وجود دارد ، یکی از اصلی ترین دلایل این اتفاق البته که تغییرات دمایی است.

هرچقدر هم که در تهیه ی خمیر کیک دقت به خرج داده باشید ، چنانچه فر را با دمای مناسب گرم نکرده و یا حتی حین پخت ، به دفعات درب فر را باز کرده باشید ، احتمال فروکش کردن پف کیک خیلی زیاد است.

در تمام دستورات پخت کیک توصیه شده که فر را از قبل با دمای مشخصی گرم کرده و کیک را در دمای خاصی بپزید.در 20-25 دقیقه اول به دمای فر هیچ تغییراتی ندید ، درب فر را به هیچ عنوان باز نمنید . در دقایق بعدی برای کنترل پختن یا نپختن کیک را به کمک ( چاقو یا چنگال فلزی ) کنترل نکنید.

نهایتا 3-4 بار به کمک خلال دندان امتحان نمایید. اشیای سفت و برنده قوام کیک را تغییر می دهند ، برای تست پختن کیک دقت زیادی به خرج بدید.

یکی دیگر از عوامل پف نکردن کیک ، پخش نکردن یکسان حرارت درب فر می باشد.یکی دیگر از عوامل ، فاسد بودن بکینگ پودر می باشد ، یکی از رایج ترین اشتباهاتی که معمولا مرتکب میشیم ، خارج کردن کیک از فر بلافاصله بعد از خاموش کردن فر است. خب برای جلوگیری از این اتفاق چه کاری انجام بدیم؟

نکته هایی ظریف برای پف کردن کیک

فر مورد نظرتان را از قبل خوب بشناسید ، بدانید که در چه دمایی چه مقدار از کیک را می پزد ، در چه دمایی باعث سوختن کیک می شود و….

حتما فر را طبق دمایی که در دستور پخت آمده ، گرم کنید . قبل از شروع به ترکیب کردن مواد ، حتما تمامی مواد لازم را چند ساعت قبل در دمای اتاق قرار دهید.

حتما آرد را چندبار الک کرده ، بعد اضافه کنید . هرچقدر ذرات هوای بیشتری وارد لایه های آرد شوند ، آنقدر کیک پف می کند.تخم مرغ هایی را که استفاده می کنی ، حتما از قبل در دمای اتاق باشند.یکبار تخم مرغ ها را کامل هم بزنید و بار دیگر هم با شکر کاملا بزنید تا یکدست نشوند.

حتی می توانید زرده و سفیده ی تخم مرغ را جدا جدا هم بزنید. در این صورت بیشتر پف خواهد کرد.آرد را به کمک کاردک ، از زیر به رو مخلوط کنید ، هم نزنید. مثل آرد ، بقیه ی مواد را نیز الک کرده بعد اضافه نمایید.

تخم مرغ ها را حتما توسط دستگاه هم بزنید ، آرد را کم کم اضافه کنید ، چون امکان دارد که ظرفهای اندازه گیری شما با آنچه که در دستور پخت است ، فرق کند ، اگر همه ی آرد را به یکباره اضافه کنید ، امکان دارد که خمیر کیک به یکباره سفت شود ، پس کم کم آرد اضافه کنید.

وقتی که بکینگ پودر اضافه کردید ، برای اثرگذاری بیشتر ، چند قطره لیموترش و یا آب گازدار اضافه کنید. در این صوزت بهتر پف خواهد کرد. هرگز بیش از اندازه بکینگ پودر نریزید. بعد از قرار دادن در فر ، 20-25 دقیقه فر را باز نکنید . با کمک خلال کنترل کنید . بعد از پخت کیک دقیقه از فر خارج نکنید. سپس نوش جان کنید.