درمان کم خونی

احساس خستگی و بی حالی دارید؟ خیلی از افرادی که در اطرافتان هستند ، دچار این حالات می شوند ، به احتمال زیاد کم خون هستید ،راه حلی برای درمان کم خونی  وجود دارد .نگران نباشید

نام علمی آن ، آنمی می باشد ولی در بین مردم کم خونی نامیده می شود . وقتی در بین جمع ، اولین کسی باشید که احساس سرما می کنید ، معمولا پرسیده می شود که کم خونی دارید؟

خب بریم سراغ عوامل ، علائم و درمان کم خونی

کدام مواد غذایی باعث کم خونی می شوند؟

افرادی که کم خونی دارند ، از مصرف موا غذایی ای که موجب کم خونی می شوند باید اجتناب کنند . اولین ماده ی غذایی ، چای می باشد ، هر ماده ی غذایی که همراه چای مصرف کنید ، هیچ ویتامین و املاحی وارد بدنتان نشده و از راه ادرار دفع خواهد شد.

علاوه بر چای ، نوشیدنی های گازدار نیز از جمله موادی هستند که ، افراد کم خون باید پرهیز کنند ، همچنین سیگار و مشروبات الکلی نیز موجب کم خونی می شوند.

علام کم خونی کدامند؟

کم خونی موجب بی حالی ، خستگی و ضعف شده و همچنین باعث تنگی نفس و تپش قلب می شود. کم خونی چند نوع دارد پس موادی هم که برای درمان این معضل مفید هستند ، به چندین نوع مختلف تقسیم می شوند. به گفته متخصصین ، بهتر است مواد غذایی حاوی ، آهن ، B12 و فولیک اسید مصرف کنیم.

برای درمان کم خونی چی بخوریم؟

پنیر سفید

پنیر جزء لاینفک صبحانه ها است ، در 100 گرم از این ماده 4 درصد از نیاز روزانه به آهن موجود می باشد.

تخم مرغ

1 عدد تخم مرغ ، 5 درصد از نیاز روزانه ی آهن و 11 درصد از نیاز روزانه ی ویتامین B12 را تأمین می کند.

گزنه

گزنه گیاه سبز رنگی است که طعمی متفاوت داشته و برای درمان کم خونی مورد استفاده قرار می گیرد ، این گیاه را به شکل های مختلف می توان استفاده کرد.

پرتقال

1 عدد پرتقال ، 1 درصد از نیاز روزانه به آهن را تأمین کرده و چون حاوی ویتامین C است ، در تقویت سیستم گوارشی مؤثر واقع می شود.

اسفناج

100 گرم اسفناج ، 15 درصد از نیاز روزانه به آهن راتأین کرده و سرشار از ویتامین های

C ، A ،B6 ، پتاسیم ، کلسیم و زینک می باشد.

مرغ

گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز ، کلسترول کمتری دارد ، گوشت سفید به مقدار زیادی حاوی B12 ، B6 ، فسفر ، پروتئین و سلنیوم دارد.

انجیر ، میوه های خشک ، زردآلوی آفتابی ، مخلوطی از سه شهد ( انگور ، توت ، خرما ) ، عرق بیدمشک و جگر از جمله مواد غذایی ای هستند که خون ساز می باشند ، به شرطی که بعد از مصرف آنها چای نخورید.

نوشته شده توسط نسیم فرضعلی پور