8 اشتباه رایج در پختن سبزیجات

بهترین روش استفاده از ویتامین ها و املاح سبزیجات ، از طریق پختن آن ها میسر می باشد ولی گاهی به هنگام پخت سبزیجات ، اشتباهات کوچک موجب می شود تا تمام فواید آن ها از بین بروند و حتی زمانی که ویتامین ها از بین بروند ، رنگ سبزیجات هم تغییر کرده و کل زیبایی غذاها خراب می شود ، خب مشکل کجاست ، در این مقاله 8 اشتباه رایج در پخت سبزیجات را خواهیم آموخت :

قابلمه ای را که سبزیجات را می پزیم ، پر از آب می کنید

هرچقدر که دمای آب بالاتر باشد ، مدت زمان پخت سبزیجات کاهش می یابد و زمانی که کل قابلمه را پر از آب می کنید ، مدت زمان لازم برای جوشیدن آب افزایش یافته و در این بین سبزیجات مدت بیشتری در آب می مانند و در نتیجه ویتامین های خود را از دست می دهند.به همین منظور ، ظرف را با آب کم پر کرده و سبزیجات را دسته دسته بپزید ، نه همه را یکجا.

درب قابلمه را می بندید

زمانی که در قابلمه بسته باشد ، گرما و بخار آب داخل قابلمه موجب نرم شدن سبزیجات شده، این عمل باعث تغییر رنگ و تغییر شکل سبزیجات می شود. پس درب قابلمه را نبندید.

داخل آبی که سبزیجات را می پزید ، جوش شیرین اضافه نمی کنید

به آب سبزیجاتی که در حال پخت هستند ، مقدار کمی جوش شیرین اضافه نمایید ، این کار به حفظ فرم و رنگ سبزیجات کمک می کند. مقداری پودر قند و یا آب لیمو نیز همین اثر را خواهد داشت.

مدت زمان طولانی می پزید

به عنوان مثال ، بروکلی را نباید بیشتر از 2-3 دقیقه پخت ، ولی این مدت برای همه سبزیجات متفاوت است ، برای سبزیجات سبز رنگ ، بیشترین زمان ، 5 دقیقه کافی است و برای هویج ، سیب زمینی 10 دقیقه کافی است.

در حین پخت ، مدام هم می زنید

همان طور که پختن طولانی مدت سبزیجات ، موجب نرم شدن آنها می شود ، هم زدن زیاد سبزیجات نیز همین اثر را دارد. هم زدن آنها موجب به هم ریختن شکل و فرم آن ها می شود.

با حرارت خیلی زیاد می پزید

گفته بودیم که برای حفظ رنگ و بافت سبزیجات ، باید مدت زمان کمی پخته شوند ، دوباره به همین سبب ، بهتر است که با حرارت پایین بپزید. در غیر اینصورت ، سبزیجات داخل آب جوش از هم وا خواهند رفت.

نوشته شده توسط نسیم فرضعلی پور