یخ خشک چیست؟

یخ خشک درواقع همان کربن دی اکسید یخ زده می باشد که در سال های اخیر به عنوان دکور غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. چه در غذاها ، نوشیدنی ها و حتی بستنی و پفک ، از این ماده استفاده شده و مورد توجه همگان به خصوص کودکان قرار گرفته است.

دمای یک تکه یخ خشک، -78/5 درجه می باشد. زمانی که دمای یخ را بالا ببریم ، به جای ذوب شدن ، مستقیما به بخار تبدیل می شود. به خصوص در تولید بستنی ها از این ماده به مقدار زیاد مصرف می شود.

به عنوان مثال ، بهترین روش انتقال یک ماده ی غذایی از محلی به محل دیگر ، انتقال در داخل یخ خشک می باشد ، به این صورت ماده ی ارسال شده کاملا به شکل یخ زده ارسال می شود.

برای حمل این یخ، توصیه می شود که حتما از دستکش استفاده شود ، در غیر اینصورت پوست دست دچار صدمات شدیدی خواهد شد ، به همین دلیل به هیچ عنوان نباید یخ خشک را جوید و بلعید.

یکی دیگر از نکاتی که در مورد یخ خشک باید مدنظر قرار گرفت ، محلی که نگه داری می شود ، باید دارای تهویه ی هوای مناسبی باشد. کربن دی اکسید سنگین تر از اکسیژن می باشد ، زمانی که این یخ در مکانی باشد که دارای تهویه ی هوای مناسبی نباشد. کربن دی اکسید تبخیر شده ، به شکل متراکمی در محیط باقی می ماند ، در شرایط نرمال ، در هوا ، 78 درصد نیتروژن ، 21درصد اکسیژن و فقط 0.035 درصد کربن دی اکسید وجود دارد. در شرایطی که میزان کربن دی اکسید از 5 درصد بیشتر باشد ، به شکل سم وجود خواهد داشت و خطرناک است.

منبع

نوشته شده توسط نسیم فرضعلی پور