کرونا ویروس

انواع بسیار مختلفی از کرونا ویروس ها وجود دارند، مثل ویروس های سرماخوردگی. این ویروس به نام کرونا ویروس جدید شناخته شده است، زیرا تا قبل از آن کسی به این ویروس آلوده نشده بود.

به دلایل زیر این ویروس غیر طبیعی است :

*متخصصان بر این باورند که این نوع از کرونا از حیوانی به انسان منتقل شده است، که این امری نادر است.

*بعد، از انسانی به انسان دیگر منتقل شده است که این موضوع خیلی غیر معمول تر می باشد.

*شخص آلوده، تا 14 روز هیچ علایمی از بیماری ندارد، به همین خاطر این ویروس با سرعت سرایت می کند، زیرا شخص ناقل اطلاعی از وجود بیماری در بدن خود ندارد.

علائم این بیماری کدامند؟

تب، سرفه، آبرزیش بینی، گلو درد و مشکل در تنفس، شایع ترین علائم این ویروس می باشند. ممکن است در برخی افراد این علائم تشدید شده و مشکلات تنفسی همچون ذات الریه پیش بیاید که در این صورت برای تنفس راحت تر نیاز به دستگاه خواهید داشت.

حتی به ندرت، بیماری کشنده خواهد بود.افراد مسن، افرادی که مشکلات ضعف سیستم ایمنی دارند، همچون ایدز، افراد دارای دیابت، و مشکلات قلبی، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

چکونه خودمان را از ابتلا به کرونا محافظت کنیم؟

*به طور عمومی، وقتی سرما می خورید، چه کارهایی انجام می دهید؟ مرتب و مکرر دست ها را با آب و صابون شسته و خشک نمایید، مدت زمان شستن دست ها کمتر از 20 ثانیه نباشد.

*اگر احساس سرماخوردگی دارید، با ماسکی کل دهان و بینی خود را بپوشانید.

*به هیچ عنوان به هنگام عطسه و سرفه از دست ها استفاده نکنید، یا داخل آرنج عطسه کنید و یا دستمال کاغذی.

*سازمان بهداشت جهانی ( WHO) توصیه کرده است که به اندازه ی 1 متر با افرادی که ممکن است به این ویروس آلوده شده باشند، فاصله داشته باشید.

*دست ها را به طور مرتب و به دفعات با آب و صابون و محلول ضدعونی کننده هایی  که حداقل 50 درصد حاوی الکل می باشند، بشویید. دقت داشته باشید که تک تک انگشتان را به محلول آغشته نمایید.

چرا این کار را انجام بدیم؟

شستن دست ها با آب و صابون و ضدعفونی کننده ها، ویروس های احتمالی موجود در دست ها را از بین خواهد برد.

مراقبت از تنفس

به هنگام عطسه و سرفه، دهان و بینی خود را با داخل آرنج یا دستمال کاغذی بپوشانید. بلافاصله دستمال کاغذی را دور انداخته و دست هایتان را با آب و صابون بشویید.

چرا؟

پوشاندن دهان و بینی، از انتشار میکروب ها و باکتری ها و ذرات معلق حاوی بزاق دهان جلوگیری می کند. زمانی که داخل دست ها عطسه کنید، احتمال آلوده کردن افرادی که با شما در تماس هستند را افزایش می دهید.

حفظ فاصله با افراد

با سایر افراد، حداقل 1 متر فاصله داشته باشید، به خصوص افرادی که علایم بیماری دارند.

چرا؟

زمانی که افراد دارای کرونا ویروس عطسه یا سرفه می کنند، قطرات ریز بزاق دهانشان وارد هوا می شوند که همگی حاوی این ویروس می باشند، وقتی خیلی نزدیک افراد باشید، احتمال وارد شدن این قطرات از راه تنفسی به داخل بدن افزایش می یابد.

از تماس دست ها با چشم ها، بینی و دهان اجتناب کنید.

دست ها، با سطوح بسیار زیادی در تماس هستند که ممکن است آلوده به ویروس باشند، زمانی که دست ها، با چشم ها و دهان تماس داشته باشند، احتمال ورود ویروس به بدن بسیار افزایش می یابد.

اگر تب دارید، سرفه می کنید و مشکلات تنفسی دارید، سریعا تحت درمان قرار بگیرید.

از آنجایی که علایمی که گفته شد، شایع ترین علایم ویروس کرونا هستند، به محض اینکه این علائم را مشاهده کردید، فورا به کلینیک یا بیمارستان مراجعه فرمایید.

از مصرف محصولات حیوانی خام اجتناب نمایید.

آیا درمانی برای کرونا ویروس وجود دارد؟

خیر، بیماران احتمال بهبودی دارند ولی درمان خاصصی برای این بیماری فعلا وجود ندارد، همچنین تا کنون واکسنی برای پیشگیری و یا دمان این بیماری هم اختراع نشده است.

3 ویتامینی که کودکان را از ابتلا به کرونا محافظت می کند:

یک متخصص از دانشگاه پزشکی اندونزی اظهار کرده است که دستگاه تنفسی و سیستم ایمنی کودکان در مقابل ویروس ها، به خصوص کرونا آسیب پذیرتر می باشد، بنابر این میزان مقاومت بدنی کودکان بایستی افزایش یابد.

ویتامین ها نقش مهمی در افزایش مقاومت سیستم ایمنی بر عهده دارند. 3 ویتامین مهم برای این منظور معرفی شده اند : ویتامین A، ویتامین C و ویتامین D.

به طور مختصر به معرفی این 3 ویتامین خواهیم پرداخت :

  ویتامین A

نقش ویتامین A برای کودکان، در رابطه با ایمنی و رشد می باشد. مواد غذایی حاوی ویتامین ، ماهی، شیر، تخم مرغ، سیب زمینی، هویج، بروکلی، عدس و دیگر سبزیجات تازه می باشند.

ویتامین C

ویتامین C، آنتی اکسیدان قدرتمندی است که به دفع سموم از بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. مواد غذایی حاوی این ویتامین : توت فرنگی، آناناس، بروکلی، انبه و کیوی می باشند.

 ویتامین D

طبق آخرین آمار اعلام شده، تقریبا 50 درصد از جمعیت دچار کمبود ویتامین D هستند. یکی از فواید ویتامین D، کمک به افزایش قدرت سیستم ایمین است، در کناد دریافت ویتامین D از خورشید، می توانید از طریق مواد غذایی ای همچون تخم مرغ، ماهی، قارچ و غلات دریافت نمایید.

نکته ی پایانی :

ویروس کرونا برای همه کشنده نیست، با رعایت بهداشت شخصی و تقویت سیتم ایمنی بدن، به راحتی می توانیم خود و عزیزانمان را محافظت نماییم.