کرونا از طریق مواد غذایی انتقال می یابد؟

دو ماهی است که این ویروس کوچک ترسناک کل دنیا را به طرز عجیب و غریبی تحت تأثیر قرار داده است. تا به امروز 26 اسفند سال 1398، تعداد مبتلایان به کرونا در ایران 13938 نفر می باشد که از این تعداد، 4590 نفر بهبود یافته و 724 نفر فوت کرده اند. در مورد این ویروس به قدری اطلاعات ضدونقیض رد و بدل می شود که نمی دانیم کدام را باور کنیم، به خصوص در مورد مواد غذایی، کرونا از طریق مواد غذایی انتقال می یابد؟ این سؤالی است که همه را درگیر کرده است. در این مقاله بر طبق بیانیه های سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) در قالب 10 سوال و جواب، کرونا ویروس را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کرونا ویروس چیست؟

از طرف سازمان بهداشت جهانی، بیماری کرونا پاندمیک یا همه گیر اعلام شده است. کوید 19 نام ویروسی است که از خانواده ی کرونا ویروس ها است، که در جهان بیش از 100 نوع از این ویروس موجود می باشد. در ابتدا از ووهان چین شروع شد که مشکلات جدی تنفسی را موجب می شود.

این مشکل زمانی که با فاکتورهای سن و سلامتی همراه باشد به یک معضل مرگبار تبدیل می شود. حالا دیگر می توان گفت که در تمام کشورهای جهان این ویروس وجود دارد.مدت زمان پنهان ماندن ویروس در بدن، بین 2 تا 14 روز متغیر است.

ویروس چگونه انتقال می یابد؟

اینکه، این ویروس چگونه سرایت می کند و چه علائمی دارد، باید بگوییم که متأسفانه علائمی بسیار شبیه به علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا دارد. شایع ترین راههای انتقال ویروس :

تماس نزدیک

عطسه، سرفه

دست دادن

انتقال از طریق بینی و دهان به سمت سیستم تنفسی

تماس نزدیک با افراد کرونا مثبت

تماس با تمام سطوحی که افراد دارای کرونا با آن در تماس بوده اند.

به خصوص اینکه بعد از تماس با این سطوح، دستها شسته نشوند و به چشم ها، صورت، بینی یا دهان تماس داشته باشد.

آیا از طریق مواد غذایی کرونا ویروس منتقل می شود؟

بیماری ای که در کل جهان در حال انتشار است، باعث ایجاد سئوالات بسیار زیادی در ذهن افراد می شود، ساده ترین آنها این موضوع است که ایا از طریق مواد غذایی انتقال می یابد یا خیر.

یک خبر خوب، فعلا تا به امروز گزارشی مبنی بر انتقال ویروس از طریق مواد غذایی گزارش نشده است. طبق گزارش سازمان سلامت غذایی اروپا ( EFSA   ) تاکنون اینکه مواد غذایی، وسیله ی انتقال و یا منبع این ویروس باشد، دیده نشده است.

چه مواد غذایی ای و یا چه نوشیدنی هایی برای مقابله با کرونا ویروس مفید می باشند؟

در فضای مجازی صحبت هایی مبنی بر این که غرغره بانمک و یا ضدعفونی کردن با سرکه در حال چرخش است، بهتر است در این شرایط بحرانی که هنوز به طور کامل ماهیت این ویروس شناخته شده نمی باشد، به چنین شایهاتی توجه نکنیم.

فعلا هیچ دارویی برای درمان کرونا ویروس وجود ندارد ولی به کمک برخی مواد غذایی می توانیم سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم.

دکتر کارولین آپوویان (  Caroline Apvian ) از دانشگاه پزشکی بوستون گفته است که :

” استفاده از مکمل های ویتامین و مصرف پرتقال هیچ تأثیری در پیگشری از کرونا ویروس ندارد. این بیماری بسیار مسری است، چنانچه کرونا ویروس وارد بدنتان شده باشد، مهم نیست که چه تعداد پرتقال خورده باشید، تنها کاری که در این مورد می توانید انجام بدید، تقویت سیستم ایمنی است. که در این صورت احتمال مبتلا شدن به ویروس کاهش یافته و در صورت  ابتلا، با علائم و شدت خفیف تری پشت سر خواهید گذاشت .

البته که انسانها برای مقابله با کرونا ویروس و یا سایر بیماری ها بایستی سیستم ایمنی خود را تقویت کنند، علی الخصوص مواد غذایی غنی از ویتامین C  و یا مکمل های ویتامین C بسیار توصیه می شود. در کنار این، نوشیدن 2 لیتر آب در طول روز توصیه می شود.

در این زمان بهتر است که از سیگار و قلیان به کل دور باشید. کرونا ویروس، بیماری ای است که از طریق دستگاه تنفسی خود را بروز می دهد، سیگار نیز به طور مستقیم ریه ها و شش ها را مورد حمله قرار می دهد و زمانی که با کرونا ویروس دست به دست بدهند، نتیج مرگباری را در پی دارد.”

آیا مصرف شکر تصفیه شده و یا محصولات فرآوری شده ریسک ابتلا به کرونا ویروس را افزایش می دهد؟

تاکنون هیچ دلیل علمی و ثابت شده ای در مورد اینکه مصرف شکر تصفیه شده، احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می دهد، ثبت نشده است. ولی وقتی صحبت از سیستم ایمنی شود، هیچ پزشکی مصرف شکر تصفیه شده را تأیید نمی کند.بهتر است برای تقویت سیستم ایمنی خواب کافی، دور بودن از استرس و ورزش را بیشتر مورد توجه قرار دهید.

در این مدت میوه و سبزیجاتی را که خریداری می شود را چگونه مصرف کنیم؟

هنوز هم نمی توان گفت که کرونا ویروس از طریق میوه ها و سبزیجات انتقال نمی یابند، پس باید در این مورد احتیاط را رعایت نماییم. بتهر است که میوه ها و سبزیجات خریداری شده را داخل آب و سرکه و یا آب و جوش مدتی نگه داشته بعد با آب روان شسته و مورد استفاده قرار بدید، در مورد گوشت مرغ و گاو و گوسفند و ماهی هم لطفا در طی زمانی که مشغول به پاک کردن و قطعه قطعه کردن هستید، از دستکش استفاده کرده و بعد دستها را با آب وصابون کاملا بشویید.

کسانی که می خواهند 14 روز در قرنطینه بمانند و برای این مدت آذوقه تهیه نمایند، بهتر است از کدام مواد غذایی استفاده نمایند؟

” همه ی قفسه ها خالی شده اند.” ، ” باید هرچه سریعتر خرید کنم ” ، این جملاتی است که این روزها زیاد می شنویم، کارهایی که بخاطر عجله در انجامشان گاها اشتباهات بزرگی را مرتکب می شود.

در مورد خرید ماسک و دستکش لطفا زیاده روی نکنید، به فکر بیماران سرطانی و تمام کسانی که در مراکز درمانی فعالیت می کنند، باشید. خب یعنی هیچ کاری انجام ندیم؟

البته که نه، یکی از شعارهای سازمان بهداشت جهانی در خصوص ویروس کرونا،

” استرس نداشته باش، آمادگی داشته باش ” است. خب این آمادگی شامل چه کارهایی است؟

تهیه ی خوراکی ها، نوشیدنی ها و مواد ضدعفونی کننده به مدت 14 روز کافی می باشد. پس لزومی ندارد که مایحتاج چند ماه را تهیه کنید.

آذوقه های مورد نیاز برای 14 روز قرنطینه شامل چه مواردی باید باشد :

*آب

*عدس، گندم، برنج، لوبیا، سایر حبوبات

*ماکارونی و یا رشته

*عسل

*سرکه

*خشکبار

*آب مرغ/گوشت

*زیتون/ روغن زیتون

علاوه بر این ها، دستمال کاغذی، پودر لبساشویی، مایع دستشویی، ضدعفونی کننده ها

تمام مواد خریداری شده را د رجای سرد و تاریک قرار بدید.

خب بریم سراغ بخش پزشکی کروناویروس، علائم کرونا ویروس کدامند؟

*سرفه های خشک

*تب شدید

*تنگی نفس

*بی حالی

*گلودرد

*آبریزش بینی

*درد عضلات

*علائم ذات الریه

*اسهال و استفراغ

*بی اشتهایی

*مشکل در تعادل

البته تمام این علائم در یک فرد به طور مشترک دیده نمی شود، ولی چنانچه چندین مورد از این علائم را دارید، حتما مرد بررسی و درمان قرار بگیرید.

گروههای پرخطر در معرض ابتلا به کرونا ویروس چه کسانی هستند؟

در زمان شیوع، مهم ترین تکیه گاه ها البته که سیستم ایمنی بدن است، تا به امروز تمام افرادی که مبتلا به کرونا ویروس از نوع شدید شده اند، همگی دارای سیستم ایمنی ضعیفی بوده اند، از جمله افراد مسن، کودکان، افراد دارای سرطان، بیماران ریوی. نترسید از بین کسانی که در گروه ریسک بوده و مبتلا به کرونا، تعداد قابل ملاحظه ای بهبود یافته اند.

برای محافظت از کرونا ویروس چه کارهایی انجام بدیم؟

سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) برای محافظت از ابتلا به کرونا به طور عمومی موارد زیر را پیشنهاد داده است :

*دست ها را به طور مرتب بشورید، مدت شستشوی دستها 20 ثانیه باشد.

*هرچقدر دست ها را هم که شسته باشید، از تماس آن ها با صورت، چشم ها، بینی خودداری کنید.چون دست ها به سطوح مختلفی برخورد می کنند، در مدت زمان کوتاهی آلوده به ویروس می شوند. مراقب باشید.