راه کارهایی برای ازبین بردن سردردهای ناشی از روزه

یکی از رایج ترین مشکلات در ماه رمضان برای روزه داران، سر درد است و چون نمی توان دارویی مصرف کرد، تحمل آن گاها بسیار دشوار می باشد. روزه گرفتن، موجب استراحت تمام ارگان های بدن می شود، اما زمانی که تغذیه ی مناسب، خواب کافی و مصرف مایعات به مقدار کافی نداشته باشید، مشکلاتی برای سلامتی تان به وجود خواهد آمد. یکی از این مشکلات، سر درد است، زمانی که سیستم ایمنی در تلاش برای وفق دادن خود با شرایطی متفاوت از 11 ماه قبل می باشد، انقباضات مختلفی در بدن رخ می دهد، به خصوص افرادی که کار می کنند، بیشتر در معرض این تغییرات هستند. در این مقاله راه کارهایی برای از بین بردن سردردهای ناشی از روزه را معرفی خواهم کرد.

وقتی سر درد دارید، چه کاری باید انجام دهید؟

*تغییرات دمایی بدن، منافذ سینوسی را دچار انقباضات می کند، به این شرایط، مدت زمان طولانی کم آبی هم اضافه شود، در نتیجه سردردها ظاهر می شوند. برای کاهش دادن این نوع سردرد، بهتر است هر ساعت 13-15 دقیقه هوای آزاد تنفس کنید.

* به دلیل گرسنگی و تشنگی، بدن از ذخایر انرژی استفاده می کند، در این میان در سیستم عصبی، انسدادهایی رخ داده که در نتیجه جریان خون مسدود شده و زمانی که به مقدار کافی خون به مغز نرسد، سردردها اتفاق می افتند. سریع ترین راه حل، کمپرس آب سرد است. کیسه ی آب سرد یا یخ را روی پیشانی قرار بدید، تغییر دمای ناگهانی، جریان خون را تسریع می کند. بعد از این کار، مدتی به حالت درازکش قرار بگیرید.

* روغن نعناع و روغن درخت چای نیز برای تسکین سردرد مؤثر هستند. در مچ دست ها و پاها نقاطی وجود دارند که شریان های اصلی جریان خون می باشند، یکی از این دو روغن را به صورت دورانی در این نقاط مالش دهید، به شرط افراط نکردن، چند دقیقه ای می توانید این روغن ها را بو کنید.

* چرت نیم ساعت تا یک ساعت ظهر در تسکین سردرد بی تأثیر نیست.

* نوشیدن قهوه، از بروز سردرد جلوگیری می کند.

موادغذایی مهارکننده ی سردرد کدامند؟

سردردهای ناشی از میگرن و سینوزیت حتما باید توسط پزشک و داروهای خاص معالجه شوند. برای رفع سردردهای ناشی از روزه داری، به هنگام سحری و افطار و مابین این دو زمان، به خصوص موقع سحری، برخی از مواد غذایی را بایستی مصرف نمایید، مثلا قهوه بدون شکر، یا چای با لیموترش. همچنین مصرف ماست و پنیر هم خالی از لطف نیست. از تمام مواد غذایی با کربوهیدرات بالا دوری کنید مثل سیب زمینی سرخ کرده و … . سعی کنید مابین افطار و سحری، 2.5 لیتر آب بنوشید.

نمار روزه هاتون قبول باشه :)