خواب برای سلامتی بدن بسیار ضروری است که در صورت اختلال در روند آن، مشکلات سلامتی متعددی برای فرد ایجاد می شود. حتی اگر یک شب خواب منظم نداشته باشید، روز بعد دچار بی حالی و ضعف و خستگی خواهید بود.برای جلوگیری از بی خوابی، یک ساعت قبل از خواب، برخی مواد غذایی بهتر است که مصرف نمایید، در ادامه مواد غذایی مؤثر برای خوابی راحت ، معرفی شده اند :

موز

موز به جهت دارا بودن پتاسیم و منیزیم، موجب آرامش عضلات شده، در نتیجه خوابی آرام به ارمغان می آورد. به علاوه روز بعد، پر انرژی تر خواهید بود.

کلم

تقریبا تمام ویتامین ها و املاح خاک، داخل کلم نیز موجود می باشد که برای سلامتی چشم، استخوان و مغز بسیار حائز اهمیت است. چنانچه قبل از خواب مقداری لیمو ترش روی کلم ریخته و میل نمایید، به سبب تسریع جریان خون، موجب آرامش بدن و راحتی خواب خواهد شد.

بروکلی

تمامی گیاهان، حاوی ویتامین ها و املاحی هستند که جهت آرامش عضلات مفید بوده و سلامت مغز و پرانرژی بودن روز بعد را به همراه خواهد داشت.

عسل

از جمله مواد غذایی پر خاصیت که برای خوابی راحت هم مفید می باشد، عسل است. عسل حاوی ماده ای به نام اورکسین می باشد که موجب ترشح بیشتر هیپوتالاموس شده و در نتیجه گرمای بدن و فشار خون تنظیم شده و خوابی آرام را برای شما به ارمغان می آورد.

ماست

ماست های کم چرب به سبب داشتن تریپتوفان، باعث افزایش هورمون ملاتونین شده که موجب خوابی بی وقفه می شود.

شیر

در طبیعت، تنها ماده ای که بیشترین مقدار لاکتوز را دارد، شیر است. هرچه میزان لاکتوز موجود در عضلات بیشتر باشد، حالت آرامش و ریلکسی بیشتر است، در نتیجه یک لیوان شیر ولرم قبل از خواب، بسیار مؤثر است.