خواص چای سبز

    تاریخچه چای سبز

    عجیب است ولی چای سبز و چای سیاه هر دو از یک گیاه به دست می آیند. کاملیا سینسیس (Camelia Sinesis) ، گیاهی است که برگهایش مورد استفاده قرار می گیرد. ارتفاع گیاه به طور متوسط 10 تا 15 متر است .تفاوت چای سبز وسیاه درپروسه آماده سازی هرکدام از آنها می باشد. چای سبز خیلی کمتر از چای سیاه مورد فرآوری قرار می گیرد. ماده اصلی چای سبز کافئین بوده ، که به اندازه 6 تا 35 میلی گرم می باشد. بعداز اینکه برگهای تازه چای چیده شدند، در معرض بخار قرار می گیرند و تبدیل به چای سبز می شوند. چنانچه برگها نیمه اخمیر شوند، چای اولونگ ( Olong tea ) و در صورتی که به طور کامل تخمیر شوند، چای سیاه به دست می آید. در دنیا بعد از آب، پر مصرف ترین نوشیدنی، چای می باشد.

    چای سبز در کجا کشت می شود؟

    مادروطن چای سبز، چین است، بنابر روایتی ، 5000 سال قبل، یعنی 3000 سال قبل از میلاد ريال یک برگ چای سبز به اشتباه ، داخل آب در حال جوش افتاده و صاحب آن که مشخص نیست یکی از اهالی بوده یا پادشاه چین ، فواید چای سبز را به هنگان شرح داده ، بعدها در اوایل سال 800 میلادی ، ابتدا در ژاپن سپس در سال 1600 به کل اروپا گسترش یافت.

    چای سبز چه فوایدی دارد؟

    در مقایسه با چای سیاه ، کافئین کمتری دارد، یک آنتی اکسیدان قوی است، باعث بهبود سیستم گردش خون می شود . فشار خون را کاهش می دهد، دوست قلب است. متابولیسم را سریعتر می کند، باعث تخریب سریعتر بافتهای چربی می شود و در نتیجه به کاهش وزن کمک می کند و موجب استحکام دندانها و لثه ها می شود.

    نحوه دم کردن چای سبز

    برای یک فنجان چای، حدود 5 گرم چای سبز خشک را داخل آب جوش ریخته و به مدت  2تا 3 دقیقه صبر کنید ، سپس از صافی عبور داده و میل کنید.

    چای سبز سالم ترین نوشیدنی در دنیا است. از خواص چای سبز می توان به موارد زیر اشاره کرد :

    10 فایده چای سبز
    • چای سبز حاوی ترکیبات بیواکتیو می باشد که باعث بهبود سلامتی می شوند.

    چای سبز حاوی پلی فنول هایی است که التهابات را کاهش داده و با سرطان مبارزه می کند.30 درصد وزن چای سبز را پلی فنول ها تشکیل می دهند، چای سبز همچنین شامل مقدار زیادی کاتچین به نام EGCG  می باشد که آنتی اکسیدانهای طبیعی هستند که از تخریب سلول ها جلوگیری می کنند، رادیکالهای آزاد باعث پیر شدن و بروز انواع بیماری ها می شوند.

    • ترکیبات موجود در چای سبز میتوانند باعث بهبود عملکرد مغز شده و منجر به باهوش تر شدن افراد شوند.

    چای سبز کاری فراتر از بیدار نگه داشتن شما می کند  و آن هم افزایش هوش است ، کلید اصلی این عمل وجود کافئین می باشد که نوعی محرک محسوب می شود.کافئین انتقال دهنده های عصبی به نام آدنوسین را مسدود کرده و از این طریق انتشار نورون ها و متمرکز شدن انتقال دهنده های عصبی همچون دوپامین و نور اپی نفرین را افزایش می دهد.

    • چای سبز چربی سوزی را افزایش داده و فعالیت فیزیکی را بهبود می بخشد.

    چنانچه روی برچسب مواد غذایی لاغر کننده را مطالعه کنید ، احتمالا در بیشتر آنها وجود چای سبز را خواهید دید .

    • آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز باعث کاهش ریسک ابتلا به برخی سرطان ها می شود.

    سرطان در نتیجه افزایش کنترل نشده سلول ها ایجاد می شود. چای سبز به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان ها از پیشرفت و تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

    • چای سبز احتمال ابتلا به آلزایمر و پارکینسون در سنین بالا را کاهش می دهد.

    بیماری آلزایمر ، رایج ترین مشکل عصب های مغزی است که بعدها منجر به زوال عقل می شود.

    پارکینسون دومین بیماری رایج عصب مغزی است که شامل از بین رفتن دوپامین که مسئول تولید نورون ها در مغز است ، می باشد.

    • چای سبز باکتری هایی را که باعث تخریب دندانها شده را از بین برده و به این ترتیب خطر عفونت را کاهش می دهد.
    • چای سبز احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

    دیابت نوع 2 در چند دهه اخیر به طور عجیبی در کل دنیا گسترش یافته است به طوری که اکنون در سراسر جهان 400 میلیون نفر مبتلا به این بیماری هستند . مطالعات نشان می دهند که دیابت باعث بالا رفتن سطح قندخون می شود ، از طرفی چای سبز موجب افزایش انسولین خون شده و در نتیجه سطح قندخون پایین می آید.

    • چای سبز احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

    بیماری های قلبی ، مثل سکته قلبی ، اصلی ترین علت مرگ و میر در جهان می باشند ، مطالعات نشان می دهند که چای سبز فاکتورهای مسبب حملات قلبی ، از جمله کلسترول بد LDL  و تری گلیسیرید را از بین می برد.

    • چای سبز به کاهش وزن کمک کرده و ریسک ابتلا به چاقی مفرط ( obesite ) را خیلی خیلی پایین می آورد.                                                             

      چای سبز متابولیسم را سرعت بخشیده و سوخت و ساز بدن را زیاد می کند. مطالعات زیادی نشان می دهد که چای سبز باعث کاهش مقدار چربی های بدن می شود.

    • چای سبز باعث افزایش طول عمر می شود.

    تصور اینکه افرادی که چای سبز می نوشند ، کمتر مورد حملات قلبی و سرطان ها قرار می گیرند و بیشتر عمر می کنند ، بسیار خوشایند است. طبق مطالعاتی که روی 40530 ژاپنی انجام گرفت ، افرادی که روزانه 5 فنجان یا بیشتر چای سبز نوشیدند، نسبت به سایر افراد ، در طی 11 سال ، هیچ مرگ و میری که در اثر بیماری باشد ، در بین آنها رخ نداد.

    منبع 3
    منبع 2
    منبع 1
    © کپی رایت - شرکت صنعتی داداش برادر (شونیز)