با ماده ی غذایی ای آشنا شوید که قدمتی چند صدساله داشته و بسیار مغذی است : آمارانت چیست؟

هرروز که می گذرد گیاهی جدید شناخته می شود. دانه هایی همچون کینوآ و چیا را جدیدا شناخته و کم کم به وجودشان عادت کرده ایم . هنوز کسی این ماده را آن چنان نمی شناسد ولی سالیان سال است که اثرات دارویی و درمانی این گیاه شناخته شده است. خب وقتشه که معرفی می کنیم : آمارانت نام این گیاه را کم کم خواهید شنید ، در کجا می روید، چگونه مصرف می شود ، تمام جزئیات را با شما درمیان خواهیم گذاشت. در آینده ای نه چندان دور ، کیک و غذاهای آماده شده توسط آمارانت را خواهید شنید.

آمارانت چیست؟

این گیاه توسط آزتک ها ، چندصدسال قبل کشف شد . به عقیده ی آزتک ها ، آمارانت منبع شفا بوده که با نام تاج خروس هم شناخته می شود. آمارانت در حقیقت نوعی گیاه زینتی است.در دنیا 50 نوع مختلف از این گیاه زینتی وجود دارد، صورتی ، زرد ، سفید ، قرمز و …

باوجود اینکه نوعی گیاه زینتی است ولی برگهای آن قابل خوردن هستند ، قسمت اصلی گیاه مخصوصا رنگ های قرمز و صورتی برای رنگ دادن استفاده می شوند ، آنچه که می خواهیم در موردش به طور مفصل بحث کنیم ، دانه های این گیاه است که جزء حبوبات محسوب می شوند. این گیاه که آمارانت نامیده شده است ، فواید زیادی دارد که اگر انگشت داشت میشد گفت که از هر انگشتش یک هنر می بارد.

برای مطالعه مطالب مشابه کلیک نمایید: کینوآ ♦♦ دانه چیا

آمارانت چگونه مصرف می شود؟

خب این گیاه را به چه حالتی می توانیم مصرف کنیم؟ دانه های این گیاه را می توان مورد استفاده قرار داد ، این دانه ها دقیقا شبیه کینوآ هستند ، می توان در سالاد ها و بدنج ها استفاده کرد. به علاوه آرد آمارانت هم موجود می باشد .از این آرد می توان داخل نان ها و پخت کیک به جای آرد معمولی استفاده کرد زیرا هیچ عطر و طعم خاصی ندارد ، در عوض به مقدار زیالد حاوی پروتئین است ، حتی می توانید یک قاشق آرد آمارانت را به یک لیوان شیر اضافه کنید.

از کجا تهیه کنیم؟

از تمام فروشگاههایی که محصولات ارگانیک می فروشند، می توانید تهیه کنید.

فواید آمارانت

از لحاظ پروتئین بسیار غنی است ، به خصوص برای کسانی که پروتئین حیوانی مصرف نمی کنند ، جایگزین بسیار مناسبی است. در 100 گرم آمارانت 8/3 گرم پروتئین موجود است. از بابت پروتئین گیاهی بسیار ارزشمند می باشد.

علاوه بر این ، حاوی کلسیم ، پتاسیم و به مقدار زیاد فیبر است.

به سبب دارا بودن فیبر ، سیستم گوارشی را تقویت می کند.

ماده ای فاقد گلوتن است.

خاصیت کاهش دهنده ی کلسترول خون را دارد.

حاوی ماده ای به نام اسکوآلن است. این ماده در مقابله با سرطان نقش مهمی ایفا می کند ، و به خصوص در روغن آمارانت این خاصیت بیشتر بوده و در نتیجه مؤثرتر است.

افراد دارای دیابت ، با خیال راحت می توانند از این ماده استفاده کنند ، در پیشگیری از هایپرگلیسمی ( قند خون بالا ) بسیار مؤثر است.

به علت وجود میزان کلسیم بالا به تقویت و استحکام استخوان ها کمک می کند ، همچنین در کاهش روند پوکی استخوان تأثیر دارد.

به سبب خاصیت سیر نگه داشتن طولانی مدت ، در رژیم های لاغری مورد استفاده قرار می گیرد.

نوشته شده توسط نسیم فرضعلی پور