شغل بدون مدرک دانشگاهی ، ممکن است؟امروزه پیدا کردن شغل برای خیلی از افراد به معضلی تبدیل شده است، در این مقاله قصد داریم بیان کنیم که برای داشتن شغلی پردرآمد، صرفا داشتن مدرک دانشگاهی لازم نیست. اینطور در نظر می گیریم که شما اصولا دانشگاه را دوست ندارید. شغل هایی که در این مقاله معرفی می شوند، هیچ کدام نیاز به مدرک دانشگاهی ندارند.

شماره 1 : مهارت های تجاری

این مهارت ها برای سالیان سال مورد استفاده بوده اند، و درآمدهای خوبی دارند، خب برای داشتن این مهارت ها چه شرایطی باید داشته باشید؟

به عنوان مثال لوله کشی، نجاری یا سنگ تراشی. تمام این مشاغل جزء شغل های مهارتی هستند که نیازی به مدرک دانشگاهی ندارند. واقعا این شغل ها پول ساز هستند؟ جواب بله. به شرطی که مهارت کافی داشته باشید.

اکثر شعل های مهارتی دارای اتحادیه هایی هستند که به سبب آنها، کارکنان مشاغل از بابت حمایت و پشتیبانی توسط اتحادیه احساس امنیت شعلی دارند. برای ورود به دنیای مشاغل مهارتی کافی است تا در دوره های کارآموزی این دوره ها صبت نام نمایید. کافی است تا در گوگل عبارت دوره های کارآموزی مشاغل را جستجو نمایید، تعداد بسیار زیادی از این فرصتها را خواهی دید که بنابر علاقه و پیشینه ای که دارید، دوره کارآموزی مورد نظر را انتخاب می نمایید.

به عنوان مثال سایت :

www.nirasystem.com

www.mtaco.ir

و کلی سایت دیگر، کافی است تا کمی حوصله به خرج داده و جستجو کنید.

به عنوان مثال در آمریکا دوره های کارآموزی شرکت سال می باشد که در طی این مدت، به شما حقوق تعلق گرفته و شما شاغل محسوب می شوید، فقط شبها کلاس ها برگزار می شود. در پایان 5 سال، شما یک کارگر ماهر الکترونیکی خواهید شد. میانگین درآمد یک کارگر الکترونیک ساعتی 27.83 دلار معادل  434.148 تومان است.! خب این مشاغل برای کسانی که کمی تنبل هستند البته که سخت است ولی اگر طالب شغلی پردرآمد هستید، پیشنهادی عالی است.

یکی دیگر از سایتهای کارآموزی مهارتی، سایت www.jobinja.ir  می باشد.

شماره 2، بازاریابی

 بازاریابی از آن شغل هایی است که اگر قلقش را پیدا کنید در زمان کم درآمدهایی بسیار زیاد خواهید داشت، که البته مهم ترین جنبه ی مثبت این شغل نیاز نداشتن آن به مدرک دانشگاهی است. اینطور گفته می شود که بازاریابی و مهارت فروش و متقاعد کردن دیگران، یک نوع ویژگی ذاتی است، ولی مطمئن باشید که با تمرین و تکرار و البته داشتن علاقه، همه می توانند بازاریابی حرفه ای شوند.

بسیاری از مشاغلی که توسط بازاریابان در گردش هستند، اصولا برپایه ی کمسیون دهی اداره می شوند، به این صورت که هر بازاریابی که محصولی بیشتر فروش کند، کارانه یا کمسیون بیشتری خواهد گرفت. در شغل بازاریابی، باید به این نکته توجه داشته باشید که زمان های کاری شما شاید کمی متفاوت از شغل های معمول در جامعه باشند، فرضا شما بازاریاب یک سایت اینترنتی هستید، زمانی که عده ای مشغول خرید آنلاین هستند، در واقع شما مشغول به کار هستید، حتی نصف شب.

البته ناگفته نماند که در آمریکا بازاریابانی هستند که هفته ای 20 هزار دلار درآمد دارند با هفته ای 60-70 ساعت کار، به عبارتی زندگی در کار دارند.

شماره 3: افسر محافظ

وظیفه ی افسران محافظ، محافظت از یک زندانی یا تعداد زیادی از زندانیان است. خب همانطور که می توانید حدس بزنید، این شغل رویایی کسی نیست، خطرات فراوانی دارد، ولی اگر دوست دار چالش هستید، این یک شغل عالی برای شماست. البته بدون نیاز به مدرک دانشگاهی. تنها کاری که باید انجام بدید، جلوگیری از فرار زندانیان وایجاد فضای امن برای سایر زندانیان می باشد. بر طبق آماری که در سایت www.salary.com

مطرح شده است، میانگین درآمد افسران در یک سال، حدود 40 تا 50 هزار دلار می باشد. خبر خوب اینکه اگر دارای مدرک دانشگاهی باشید، حقوق پایه ی شما از مبلغی بالاتر شروع می شود. و اینکه حق انتخاب دارید که از یک زندانی محافظت کنید یا به طور عمومی از همه زندانیان، که در اینصورت باید آزمونی از شما به صورت آنلاین گرفته شود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به سازمان زندانهای هر شهر جداگانه مراجعه بفرمایید، به عنوان مثال :

www.tehranprisons.ir

شماره 4: افسر پلیس

این مورد بسیار شبیه به مورد قبلی است، که درواقع نیازی به مدرک دانشگاهی ندارد، فقط کافی است تا وارد آکادمی پلیس شده و مردک مربوط به افسر پلیس را دریافت نمایید. بر طبق آمار سایت www.payscale.com

میانگین درآمد هر افسر پلیس، 51 هزار دلار در سال می باشد. البته ناگفته نماند که برای پلیس شدن، بایستی از یکسری آزمونها نمره قبولی بگیرید. علاقمندان به پلیس شدن برای اطلاع از شرایط و تمامی مراحل می توانند به سایت   www.gozinesh.police.irمراجعه نمایند.

شماره 5 : کارگران خدماتی رفاهی

صاحبان این شغل، نه صرفا برای خدمات نظافت، بلکه مجموعه ای از کارهایی که در هر شرکت بنابه حیطه کاری  باید به شکل روتین و منظم انجام شود را شامل می شود. به عنوان مثال، تعمیر لامپ های تیر جراغ برق، پرچم داران در خیابان ها جهت راهنمایی رانندگان به دلیل تعمیر کردن، رنگ کردن یا مسدود بودن بخشی از مسیر، تهیه کنندگان لیست اقلام مصرفی و انبار شرکت و … همگی زیر مجموعه ی این عنوان شعلی می باشند. به عنوان مثال، شرکت برق را در نظر بگیرید، افرادی هستند که هر ماه برای خواندن کنتور برق به خانه ها سر می زنند، این افراد به عنوان کارگران خدماتی این شرکت محسوب می شوند. آیا این یک شغل رویایی است؟ قطعا خیر ولی درآمد خوبی دارد، در آمریکا به ازای هرساعت 30 دلار دریافت می کنند. جهت آشنایی بیشتر با شغل کنتور خوانی کافی است ، استخدام کنتور خوان را در گوگل جستجو نمایید.

نمونه :

https://profile.center/FA/Occupation/%DA%A9%D9%86%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86/739

شماره 6 : پستچی

معمولا درآمد هر پستچی در آمریکا، ساعتی 20 دلار است. ایام تعطیلات بهترین فرصت برای شغلی نیمه وقت است، و شرکتها تمایل زیادی برای استخدام پستچی ها در این ایام دارند. ولی در نظر داشته باشید که کاملا منظقی است که برای پستچی های تمام وقت و ثابت حقوق بیشتری پرداخت خواهد شد.

جهت آگاهی از شرایط و ضوابط استخدام پستچی می توانید به سایت زیر مراجعه بفرمایید :

www.post.ir

شماره7: راننده کامیون

یه سوال تکراری، آیا این شغل رویایی است؟ البته که نه. اگر عاشق رانندگی و جاده هستید، این شغل میتواند پله ی ترقی شما شود، علاقه شرط اول در تمام شغل های دنیا است. اگر عاشق شغلتون باشید، پیشرفت خواهید کرد بی برو برگرد. از معایب این شغل، دور بودن از خانواده به مدت طولانی است که هرکسی قبول نمی کند. ولی از آنجایی که همیشه از سوی شرکتها نیاز به راننده وجود دارد، در عوض درآمد خوبی خواهید داشت.اولین قدم برای این شغل، داشتن گواهی رانندگی پایه 1 می باشد. خب درامد شما به عنوان یک راننده چفدر خواهد بود؟ تقریبا معادل 1097 دلار در یک هفته در آمریکا، و به عبارتی 57000 دلار در سال، بدون هیچ مدرک دانشگاهی :) کافی است تا در گوگل، استخدام راننده کامیون را جستجو کنید، کلی تقاضا از شرکتهای مختلف را خواهید دید.