هایلایت ها 

سوربیتول چیست ؟ نوعی کربوهیدرات است که قند الکلی یا پولی یول نامیده می شود.

 یک سوم قند معمولی کالری دارد و 60 درصد شیرین تر است.

به طور طبیعی در بسیاری از توت ها و میوه ها وجود دارد . ( سیب و توت سیاه )

به طور صنعتی هم تولید می شود ، در امریکا پولیول بیشترین میزان مصرف را دارد.

 از سوی نهادهای سلامت جهانی تأیید شده است.

سوربیتول چیست؟

سوربیتول نوعی کربوهیدارت است که قند الکلی نامیده می شود و ترکیب قابل حل در آب بوده که به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد.

همچنین به طور صنعتی از گلوکز تهیه می شود و در مواد غذایی بسته بندی شده و نوشیدنی های صنعتی به منظور شیرین تر و افزایش رطوبت از این ماده استفاده می کنند.

بی ضرر بودن این ماده از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، اتحادیه ی اروپا ( EU) و کشورهای چون استرالیا ، کانادا و ژاپن تأیید شده است.

سوربیتول و سلامتی

همچون بیشتر قندهای الکلی ، سوربیتول کم کالری تر و شیرین تر از قندهای معمولی است. 60 درصد شیرین تر از قند معمولی و 35 درصد کم کالری تر از قند می باشد. ( 1 گرم سوربیتول 6/2 کالری دارد، در حالی که 1 گرم قند 4 کالری دارد )

در سال 1920 محققان از این ماده به عنوان منبعی شیرین کننده ، برای افراد دارای دیابت استفاده کردند. از آن زمان تا کنون نحوه عملکرد قندهای الکلی و تأثیر هرکدام بهتر و بیشتر درک می شوند. قندهای الکلی در دوجا تأثیر مثبتی بر سلامتی دارند ، یکی سلامت دهان و دیگری تأثیر بر قند خون.

سلامت دهانی

قندهای الکلی از چندین جهت بر سلامت دهانی تأثیر مثبتی دارند ، موجب پوسیدگی دندان ها نمی شوند ، زمانی که در تولید آدامس از قندهای الکلی مثل سوربیتول و زیلیتول استفاده می شود ، این قندها در حین عمل جویدن به دندان ها آسیب نمی رسانند و موجب پوسیدگی نمی شوند.

قندهای الکلی همچون اریترول و زیلیتول از رشد باکتری های دهانی جلوگیری کرده و هرچند رشد باکتری ها را نسبت به قند کمتر می کند ولی قادر به محافظت در برابر باکتری ها نیست. بنابراین سوربیتول به اندازه ی سایر قندهای الکلی محافظ نیست ولی باعث کاهش اندازه پوسیدگی دندان ها می شود ، به همین دلیل ( FDA) سوربیتول و دیگر قندهای الکلی را برای سلامت دهان مفید اعلام کرده است.

قند خون

مثل دیگر قندهای الکلی ( به جز اریترول ) ، سوربیتول حاوی کالری های در قالب کربوهیدرات ها است. سوربیتول به ارامی از طریق روده باریک جذب می شود، سپس مقدار باقی مانده وارد روده بزرگ می شود.به همین دلیل مصرف سوربیتول در مقایسه با همان مقدار شکر ، میزان ترشح انسولین را کاهش داده که در نتیجه سطح گلوکز خون پایین می ماند.

منابع سوربیتول

قندهای الکلی به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان در نتیجه ی عمل فتوسنتز به وجود می اید و به طور طبیعی در توت ها ، شاه توت ، توت فرنگی و دیگر میوه ها مثل سیب ، آووکادو ، هلو و گیلاس و آلبالو موجود می باشد.علاوه بر این سوربیتول به طور صنعتی به منظور کاهش میزان کالری در غذاهای پخته شده ، شکلات ها ، دسرهای یخی ، آب نبات ها ، آدامس های بدون قند و اسنک های شیرین به کار می رود.

توسط نسیم فرضعلی پور